Artykuły medyczne możemy kupować w wielu miejscach: w dedykowanych hurtowniach i sklepach, w aptekach, w drogeriach a nawet w supermarketach, dyskontach czy sklepach z asortymentem RTV AGD. Która z tych opcji jest najbardziej opłacalna? Na to pytanie nie sposób odpowiedzieć, póki nie zastanowimy się nad naszymi potrzebami oraz nad charakterystyką nabywanych produktów. Jesteś stałym klientem sklepów medycznych i rozważasz przerzucenie się na hurtownię? A może przeciwnie – teraz korzystasz z hurtowni ale zastanawiasz się, czy sklep detaliczny nie byłby jednak wygodniejszym rozwiązaniem? Oto 6 kluczowych kwestii, jakie warto zweryfikować, zanim dokonamy ostatecznego wyboru pomiędzy hurtownią medyczną a detalicznymi zakupami artykułów medycznych.
Ilość i częstotliwość zamawiania
Hurtownie kuszą nas przede wszystkim atrakcyjnymi cenami w przeliczeniu na jedną sztukę czy komplet. Warto jednak pamiętać, że w większości hurtowni medycznych produkty takie jak strzykawki i igły, materiały opatrunkowe czy środki ochrony osobistej, możemy zamawiać wyłącznie w większych ilościach. Najważniejszym kryterium wyboru pomiędzy hurtownią a sklepem detalicznym powinno być zatem nasze zapotrzebowanie. Jeśli artykułów medycznych zużywamy dużo i mamy gdzie trzymać zapasy, wówczas rozsądniejsza będzie hurtownia.
Rodzaj potrzebnych artykułów
Istotne jest nie tylko to, jak często kupujemy, ale też co trafia do naszego koszyka. W aptece czy lokalnym sklepie z asortymentem medycznym znajdziemy wyłącznie standardowe produkty: typowe plastry, bandaże czy podstawowe urządzenia do monitorowania parametrów życiowych. Jeśli nasze zapotrzebowanie obejmuje również produkty specjalistyczne, ich najlepszym źródłem okazuje się właśnie hurtownia. Mając świadomość, że nie każdy podmiot chce kupować profesjonalne produkty w dużych ilościach, wiele hurtowni sprzedaje takie artykuły również na sztuki.
Regularność i terminy dostaw
Hurtownie medyczne przygotowane są na częste realizacje dużych zamówień i obsługiwanie sporej ilości klientów, dlatego też najczęściej górują nad sklepami detalicznymi pod względem dostępności produktów i czasu dostawy. Już sama struktura hurtowni pozwala na utrzymywanie wysokich stanów magazynowych. Niejednokrotnie wysyłki z hurtowni wychodzą częściej niż raz dziennie. Dodatkowo wiele hurtowni podpisuje umowy z firmami dysponującymi powierzchnią magazynową i zapewniającymi ekspresowe wysyłki, dzięki czemu towar może trafić do odbiorcy w ciągu zaledwie kilku godzin od złożenia zamówienia.
Jakość oferowanych produktów
Teoretycznie zarówno hurtownie, jak i sklepy, powinny równie skrupulatnie dbać o jakość oferowanych produktów – i najczęściej tak właśnie jest. Zdarza się jednak, że w sklepie detalicznym towar zalega na półkach, tracąc swoje właściwości. W hurtowni jest to znacznie mniej prawdopodobne, ponieważ wysyłki realizowane są regularnie i towar schodzi z magazynu na bieżąco. Dodatkowo wiele hurtowni dysponuje przestrzenią magazynową przystosowaną do specyficznych potrzeb pewnych artykułów medycznych (np. chłodnie o precyzyjnie dobranej wilgotności powietrza).
Ceny, rabaty, promocje
Tym, co w pierwszej kolejności każe nam rozważać skorzystanie z oferty hurtowni, jest najczęściej cena. I faktycznie, w przypadku hurtowni przeważnie bywa ona korzystniejsza, niż w sklepie detalicznym. Warto również wziąć pod uwagę, że stali klienci (zwłaszcza ci, którzy podpisują z hurtownią umowę o współpracy) niejednokrotnie mogą korzystać z programów rabatowych i specjalnych promocji, które nie są dostępne w sklepach detalicznych.
Wsparcie klienta
Hurtownie medyczne często zatrudniają całe działy specjalistów odpowiedzialnych za wsparcie klienta. W sklepach detalicznych za relacje z odbiorcami przeważnie odpowiada sprzedawca, który ma na głowie też inne zadania, dlatego poziom obsługi klienta w hurtowniach bywa nieporównywalnie wyższy. Łatwiej jest też dokonać zwrotu czy ubiegać się o uznanie reklamacji.
Należy oczywiście mieć na uwadze, że nie wszystkie z wymienionych kryteriów są równie istotne. Podczas gdy jakość, dostępność i cena produktów są bardzo ważne, to ostatecznie możemy obyć się bez spersonalizowanego podejścia do klienta – choć niewątpliwie wpływa ono tak na satysfakcję z dokonanych zakupów, jak i na ich trafność, a także na skuteczność rozwiązywania ewentualnych problemów. Analiza przedstawionych 6 zmiennych to jednak najważniejszy krok na etapie podejmowania decyzji o nawiązaniu współpracy z hurtownią lub pozostaniu przy sklepie detalicznym.